Пошук спеціалістів для дитини. Більше 10000 контактів з відгуками.
Статті
Mriynyk
16 Sep 2025
Дизартрія – це порушення мовлення, яке виникає внаслідок органічних уражень центральної чи периферичної нервової системи. Вона проявляється ускладненнями у вимові звуків, ритміці та темпі мовлення, що пов’язано з недостатньою іннервацією м’язів артикуляційного апарату. На відміну від дислалії (коли є лише окремі дефекти звуків), дизартрія охоплює більш комплексні розлади – голосу, інтонації, темпу, дихання.
За даними логопедичної практики, дизартрія зустрічається у 30–40% дітей з порушеннями мовлення, причому тяжкість проявів може варіюватися від легких труднощів у вимові до майже повної відсутності зрозумілої мови.
Основні чинники, що призводять до розвитку дизартрії у дітей, пов’язані з ураженнями нервової системи під час вагітності, пологів або раннього дитинства.
гіпоксія плода (нестача кисню);
інтоксикації під час вагітності (вірусні, бактеріальні інфекції, прийом алкоголю, наркотиків, деяких ліків);
токсикоз на ранніх і пізніх термінах вагітності;
патології плаценти та порушення кровообігу.
асфіксія новонародженого;
травми головного мозку та шийного відділу хребта під час пологів;
недоношеність та низька маса тіла.
перенесені менінгіти, енцефаліти;
черепно-мозкові травми;
ДЦП (дитячий церебральний параліч);
важкі соматичні захворювання, що впливають на нервову систему.
У дітей із дизартрією мовлення формується із затримкою та відхиленнями від норми. Симптоматика залежить від форми та ступеня ураження, але загалом можна виділити такі прояви:
Порушення звукотворення
змазана, нечітка вимова;
заміни або спотворення багатьох приголосних;
труднощі з вимовою складних звуків (шиплячих, свистячих, сонорів).
Недоліки голосоутворення
слабкий, тремтячий або монотонний голос;
іноді – носовий відтінок (ринолалія).
Порушення мовного дихання
дитина говорить уривками, не вистачає повітря на фразу;
збивається темп і ритм мовлення.
Вторинні труднощі
затримка формування лексики та граматики;
труднощі з розвитком письма та читання в шкільному віці (дисграфія, дислексія).
Форма порушення залежить від локалізації ураження нервової системи:
Бульбарна – при пошкодженні стовбура мозку, характеризується вираженою слабкістю м’язів язика, губ, глотки.
Псевдобульбарна – найчастіша у дітей, виникає при ДЦП; відзначається підвищений тонус м’язів, спазми, різко обмежена артикуляція.
Мозочкова – супроводжується порушенням темпу та ритму мовлення, «скандованою» промовою.
Екстрапірамідна – зумовлена ураженням підкіркових структур, проявляється зміною гучності, тембру, нестійким темпом.
Коркова – відносно легка, страждає переважно звукопроизношення.
Легка дизартрія (стерта форма) – найпоширеніша, дитина має зрозумілу мову, але з дефектами вимови, спотворенням окремих груп звуків.
Середня тяжкість – мовлення сильно змазане, є труднощі у спілкуванні, вторинні порушення граматики.
Важка форма – мова практично нерозбірлива, потребує тривалої комплексної корекції.
Анартрія – крайній ступінь, коли мова відсутня через неможливість координувати артикуляційні рухи.
Діагностику проводить логопед спільно з неврологом. Вона включає:
аналіз анамнезу вагітності, пологів та раннього розвитку;
огляд артикуляційного апарату;
оцінку дихання, голосу, інтонацій;
перевірку дрібної та загальної моторики;
іноді – нейровізуалізаційні методи (МРТ, ЕЕГ) для уточнення ураження.
Дизартрія вимагає комплексного підходу: медичного, логопедичного та психолого-педагогічного.
медикаментозна терапія (нейропротектори, вітаміни групи B, препарати для покращення мозкового кровообігу – за призначенням невролога);
фізіотерапія (електростимуляція, масаж, голкорефлексотерапія);
лікувальна гімнастика для зниження або підвищення м’язового тонусу.
Артикуляційна гімнастика – тренування рухливості язика, губ, м’якого піднебіння.
Дихальні вправи – розвиток правильного мовного дихання.
Постановка звуків – поетапне формування правильної артикуляції.
Розвиток фонематичного слуху – здатність розрізняти схожі звуки.
Автоматизація звуків у словах і фразах – закріплення у мовленні.
Робота над просодикою – розвиток інтонації, темпу, ритму.
заняття з дефектологом та психологом для подолання вторинних труднощів;
арт-терапія, музикотерапія;
використання логопедичних комп’ютерних програм.
Успіх корекції багато в чому залежить від системної роботи вдома. Рекомендації для батьків:
щодня виконувати з дитиною артикуляційні та дихальні вправи;
грати в ігри на розвиток моторики (лепка, пазли, конструктори);
стимулювати мовлення через читання, співи, діалоги;
уникати надмірної критики, підтримувати позитивну мотивацію.
При легких формах дизартрії за умови раннього втручання можна досягти практично повної компенсації мовлення. При середніх і важких формах значне покращення також можливе, однак може залишатися певна змазаність звуковимови. У будь-якому випадку своєчасна логопедична допомога значно полегшує навчання, соціалізацію та комунікацію дитини.
Дизартрія у дітей – складне багатофакторне порушення, яке впливає не лише на мовлення, а й на загальний розвиток дитини. Правильна діагностика, комплексне лікування та систематична логопедична робота дозволяють значно покращити якість життя маленьких пацієнтів. Важливо, щоб батьки не зволікали і зверталися по допомогу при перших ознаках проблем із мовленням, адже рання корекція забезпечує найкращі результати.
Теги: